Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Wat kost een logo ?

Als je even via Google zoekt op "Prijs Logoontwerp" krijg je de gekste verschillen van prijzen voor een logo. Hoe komt dat nu en waar zit het verschil?

Wat is er mis met lowcost logo?

Het grootste verschil zit hem in het luisteren naar jouw verhaal. Veel websites die bijvoorbeeld 3 logoontwerpen aanbieden voor €79 of €149, zullen zeker mooie logos opleveren, maar deze hebben amper binding met jouw bedrijf en stralen niet uit waarvoor jouw bedrijf staat en laat net dat de essentie zijn van een logo. Niet dat fancy figuurtje of leuk lettertype, maar het gevoel dat iemand krijgt met het zien van het beeld en dit moet overeenstemmen met wat jouw bedrijf te bieden heeft. 

Hoe uniek moet het logo zijn?

De prijs van een logo hangt ook grotendeels af van hoe uniek een logo moet zijn. Een logo uit een logodatabase die een beetje aangepast worden qua kleur en met jouw naam erbij is natuurlijk veel goedkoper dan een logo waar een verhaal achter zit dat verbonden is met jouw bedrijf. 

Maar springt met zo een logo jouw bedrijf er uit als de klant een keuze moet maken? Als je logo niet uniek is, waarom zou je bedrijf het dan wel zijn?

Eenvoudig is niet simpel !

Veel bekende logo's zijn extreem eenvoudig opgebouwd, kijk maar naar logo's zoals Apple, McDonalds, Pepsi, ... Maar het is niet zo simpel om zo een logo te ontwerpen. In een eenvoudig logo kruipt evenveel (of meestal nog meer) tijd in.

Wat is het duurste logo ?

Andere extremen zijn er natuurlijk ook. Volgens een artikel op het Graphic Design forum is het duurste logo ooit gemaakt, voor $100 000 000  (u leest dit goed) , dat van Accenture. Ook Pepsi heeft een extreem hoog bedrag betaald van $1 000 000 voor zijn jongste logo. 

Zit er meer dan een logo in de prijs ?

Bij sommige ontwerpers leveren natuurlijk meer dan een logo. Soms zit in het logo ook al een complete huisstijl vervat. Dus ook het kleurenpallet, fonts en veel meer. 

Wat is nu een aanvaardbare prijs?

De uurprijs van een ervaren ontwerper ligt tussen de 50 en 75€ per uur. In een uurtje kan er veel, maar een beetje nadenken, schetsen en uitwerken ben je toch al snel enkele uurtjes verder. 

Tussen de 300€ een 1500€ is dus een aanvaardbare prijs voor een logo.

Uit ervaring weten we dat een designer minimum 10 uur bezig is om een logo voor een klant te te finaliseren. Die 10u moet opgesplits worden in 'Eerste ontwerpen', 'aanpassingen na revisies' en 'creatie van verschillende beeldformaten'.

Als grafisch bureau bieden wij daarom een logoontwerp aan voor €485, inclusief 2 revisierondes en we beloven u hierbij een uniek ontwerp op maat van jouw bedrijf !

 

Op October 9, 2019